Německý orchestr vyřadil z repertoáru skladbu; byla příliš hlučná
Vyřadit z repertoáru skladbu, která byla příliš hlučná, musel bavorský Rozhlasový symfonický orchestr. Vedení stočlenného tělesa se k tomuto kroku rozhodlo poté, co si muzikanti stěžovali, že je z díla "Halat Hisar" švédsko-izraelského skladatele Drora Feilera bolí hlava, píše list The Daily Teleghaph.
Skladbě, která mimo jiné obsahuje záznam kulometné palby, byla naměřena hlasitost 130 decibelů, což dalece převyšuje 85 decibelů, které jsou normami Evropské unie povoleny pro pracoviště.
"Musím chránit orchestr," řekl manažer Trygve Nordwall o rozhodnutí stáhnout skladbu z repertoáru. "Nemůžu jednoduše říct, že to budeme hrát dál, když to působí zdravotní problémy. Začíná to rovnou výstřely z kulometu... a to je přitom nejtišší část dvacetiminutové skladby."
-----------------Toľko agentúrny servis. Vo Švédsku bola z toho samozrejme menšia kauza, písali o tom takmer v každých novinách a nasledovala aj debata v rádiu. Nakoniec však "kauza" vyústila do šťastného konca a skladba "Halat Hisar" sa v Nemecku bude hrať. Postaral sa o to nemecký šéfdirigent Berlínskeho Konzerthaus orchestra Lothar Zagrosek. Ako sa píše v správe, Zagrosek je pobúrený rozhodnutím bavorského Rozhlasového symfonického orchestra a rozhodol sa toto dielo uviesť na berlínskej scéne a to tak skoro, ako to len bude možné.
Niečo o Drorovi Feilerovi si môžete prečítať TU.
Ukážka z jeho sólovej elektronickej tvorby:
A čo to vlastne ten noise je:
Violence is the disempowerment of language, and noise is the sonic equivalent of this disempowerment, threatening musical order. In the expressionist gesture noise is often the metonymy of a scream.
No comments:
Post a Comment